Dostaveníčko

● 01/12/2011–29/02/2012
Archiv výstav

V pořadí čtvrté intervence do stálých expozic Moravské galerie v Brně jsme realizovali ve stálé expozici Místodržitelského paláce, Pražákova paláce a Uměleckoprůmyslového muzea.

Vynikající český design jsme, pro někoho možná překvapivě, umístili v expozici starého umění Místodržitelského paláce.

Autorem excentrického lustru ze skleněných tyčí a volně visících ověsků, je sklářský výtvarník René Roubíček. Navrhl jej v roce 1967 pro Martinický palác v Praze, ale jeho současná podoba je výsledkem rekonstrukce, kterou za přítomnosti autora provedla firma AJETO v roce 2008.

Při průhledu skrze skleněné propletence rozzářeného lustru do další místnosti nezůstane nikdo na pochybách, s kým si dal dostaveníčko.  

V Pražákově paláci jsme v prvním sále stále expozici Moderního a současného umění tkanou tapiserií U lesa vytvořili paralelu k (auto)portrétům umělců čes. moderny.

Lidská tvář – busta se na přelomu 70. a 80. let minulého století stala proJ. T. Strýčka intenzivně zkoumaným tématem. Nejdřív jej zpracoval v rozsáhlých grafických sériích, poté, jako vedoucí výtvarník Kobercových a gobelínových dílen, téměř deset let vznikal cyklus hlav technikou tkané tapiserie. Přitom obě techniky vnímá naprosto svébytně – grafiky nikdy nejsou jen předlohou, tapiserie nikdy nejsou pouhým přepisem. Autorská realizace, pracný a náročný proces tkaní, je pro něj neodmyslitelnou a zásadní součástí tvůrčího procesu.

Expresivní tváře, umocněné monumentálním měřítkem, teatrální grimasou a intenzivní syrovou barevností, se s naléhavostí obrací na člověka, o němž vypovídají. Konfrontuje expresivní groteskní tváře, plné subjektivních emocí, se znormalizovanou atmosférou doby. Kontrastem k expresivním hlavám je mřížoví pravoúhlého rastru, znásobené samotnou technikou protínání osnovy a útku. Série hlav – bust, je téma, kterému se Jan T. Strýček jako bytostný figuralista věnuje opakovaně.

Ve stálé expozici Uměleckoprůmyslového muzea je konfrontován obraz Zrcadlo se skutečnými barokními zrcadly.

Zrcadlo představuje tajemný objekt s mnohačetnými symbolickými významy, který provází celé dějiny výtvarného umění. Tvoří oblíbený atribut alegorií, personifikací a emblémů. Jeho ikonografie nabývá ambivalentních poloh. Jako magický předmět používaný k věštění i odhánění zlých bytostí v sobě za určitých okolností ukrývá nebezpečí pro toho, kdo se do něj podívá. Na druhé straně zrcadlo symbolizuje možnosti poznání, je atributem moudrosti, vědění, ale i marnivosti a pýchy. V malířských alegoriích a personifikacích symbolizuje pravdivý obraz reality poskytovaný uměním.

Série malovaných zrcadel Tomáše Lahody spadá časově i názorově do období autorovy postmoderní reinterpretace různých starších malířských stylů a žánrů. Pro jednu z linií jeho formálně i významově mnohotvárné tvorby je typická oscilace mezi bezprostřední malířskou spontaneitou a konceptem, který čerpá ze znalostí dějin umění a filozofie. LahodovaZrcadlav sobě mohou spojovat odkaz k celému komplexu obsahových rovin spojených s motivem poznání a sebepoznání a zároveň představují příklad „revitalizace“ iluzionistické malířské techniky označované jakotrompe-l’œil. Funkcí těchto obrazů bylo na krátký čas vyvolat iluzi, že jsme konfrontováni s reálnými předměty a nikoliv s jejich nápodobou. Důležitou roli přitom hrála jak manifestace zručnosti malíře, tak i symbolické konotace namalovaných předmětů. 

MOHLO BY SE VÁM TAKÉ LÍBIT

Programy pro návštěvníky se zdravotním znevýhodněním

Nezařazené
Ve všech budovách Moravské galerie nabízíme programy na míru specifickým potřebám návštěvníků. Pravidelně připravujeme dílny pro skupiny se sníženou pohyblivostí a zdravotními obtížemi (domovy…

„Prvních třicet“ (1873–1903) aneb od Světové výstavy po Prostřený stůl

16/11/2023
Tisková zpráva
Tiskové zprávy i fotografie ke stažení zde. Fotografie určené ke stažení jsou k dispozici pouze pro novináře/novinářky a jejich použití je povoleno jen v souvislosti s…