Prostřeno barokem: Vídeňský figurální porcelán 18. století

● 24/01/2013–01/09/2013
Uměleckoprůmyslové muzeum
Andrea Husseiniová
Archiv výstav

Slavnostně prostřenou tabuli 18. století doplňovaly porcelánové figury a sousoší. Figurální porcelán nebyl pouhou dekorací, nesl především jistá sdělení v symbolice rostlin, zvířat a nejrůznějších detailů. Skryté významy byly pro tehdejšího diváka srozumitelné; dnes se můžeme pokusit do tohoto tajemného světa společně nahlédnout.

Kultura stolování dosáhla v 18. století svého vrcholu. Kvalitu a rafinovanost nákladně upravovaných jídel umocňovala přepychově zpracovaná výzdoba promyšlená do nejmenších detailů. Stolní dekorace se zpočátku zhotovovaly za pomocí cukrářských materiálů, jako je tragant a cukr. Dvorní cukráři v 18. století vytvářeli z cukrové hmoty bohatě zdobené a fantazií hýřící ozdoby, které umožnily realizovat na tabuli umělecké výtvory podobné sochařským dílům. Nevýhodou byla malá trvanlivost, dekorace zřídka přečkaly více než jednu slavnost. Teprve se zavedením výroby porcelánu v Evropě získala tato nákladná výzdoba trvalejší charakter. Významným dokladem je nařízení císařovny Marie Terezie z roku 1761, které přikazuje, aby se „obecně upustilo od skvostných výtvorů cukrových a pracných vynálezů určených k výzdobě a aby tabule byla zdobena jen porcelánovými figurami a květinami“

Nedílnou součástí reprezentačních dvorských tabulí baroka a rokoka se tedy staly porcelánové figury, zpravidla používané jako vícedílné stolní dekorace (nástolce). Porcelánové figury 18. století nelze pokládat za solitérní dílka určená pro kabinety kuriozit. Naopak se jedná o vzájemně související dekorace, které vznikaly sestavováním jednotlivých figur do promyšlených skupin.

Jedním ze vzácně dochovaných svědectví barokní kultury stolování mimořádné kulturně historické hodnoty je slavný nástolec z roku 1768 pocházející z kláštera Zwettel v Dolním Rakousku (dnes MAK, Vídeň). Dosavadní výzkum spíše opomíjel tento zajímavý fenomén související s produkcí figurálního porcelánu vídeňské manufaktury, která po roce 1745 dosáhla svého rozkvětu. Více jak čtyřicet figur z majetku Moravské galerie, které jsou zde vystaveny (část ve stálé expozici UMPRUM), vyplňují zásadní vizuální mezeru v historii manufaktury, a představují tak významné svědectví o povaze vídeňské kultury stolování období kolem roku 1750.

MOHLO BY SE VÁM TAKÉ LÍBIT

Designlab: Seznamte se

● 25/11/2025, 17 H
Uměleckoprůmyslové muzeum
Dospělí, Program
Přijďte se seznámit se všemi možnostmi aktivit v Designlabu. Co zde najdete? 3D tiskárny, vyřezávací plotr, termolis, šicí stroje, programovatelný vyšívací stroj, plackovače a fotokoutek. Během…

Komentovaná prohlídka výstavy Liběny Rochové

● 30/11/2025, 16 H
Uměleckoprůmyslové muzeum
Dospělí, Program
Mimořádnost tvorby Liběny Rochové tkví mimo jiné v překračování hranic disciplíny oděvního návrhářství, oděv se tu stává sochou, performativním objektem i kulturní výpovědí. Komentovaná prohlídka…

Barevné dopoledne: Hra světla

● 27/11/2025, 10 H
Pražákův palác
Děti a rodiny, Program
Tato roční doba bývá temnější, než by se nám líbilo. Proto se pokusíme vnést do ní více světla a více barev, aby nám bylo…