Výstava hostujícího kurátora pro Bienále Brno 2012
Malý osobní archiv amsterdamského hnutí Provo (1965-1967) v expozici připravené studiem Experimental Jetset.
„Zdi a slova, sítotiskové plakáty a ručně tištěné letáky, to byla v květnu 1968 vpravdě revoluční média. Ulice, kde se řečnilo a docházelo k výměně názorů: vše, co je okamžitým zápisem, daným a sdíleným. Promluva a reakce, probíhající ve stejném čase na stejném místě, reciproční i antagonistické.“
(Baudrillard, Utopia Deferred)
Provo bylo amsterdamské anarchistické hnutí, které existovalo pouze dva roky (1965-1967), i když dozvuky jeho existence rezonovaly v Nizozemsku i v zahraničí mnoho dalších let. Hnutí Provo svým konceptuálním aktivismem a spekulativními politickými návrhy (tzv. bílé plány) ovládlo představivost celé jedné generace a jednou provždy ovlivnilo podobu holandské politické a kulturní scény. Jednalo se zčásti o umělecké hnutí a zčásti o politickou stranu – Provo bylo volné uskupení, sdružující jedince s nejrůznějšími ambicemi: podvratné plány, umělecké pohnutky, utopické ideje nebo konkrétní projekty. V letech 1965 až 1967 se tyto motivace a programy na krátkou dobu překryly a daly tak vzniknout jedinečnému hnutí. Hnutí, které roku 1967 zlikvidovalo samo sebe deklarovaným aktem „auto-provokace“.
V prosinci 2010 oslovil ředitel amsterdamského uměleckého centra W139 Tim Voss designérku Marieke Stolk, jejíž otec Rob Stolk byl jedním ze zakládajících členů Provo, protože se chtěl o hnutí dozvědět více. Marieke Stolk je zároveň jednou ze tří členů Experimental Jetset, nezávislého studia grafického designu v Amsterdamu. Připravili jsme tedy pro W139 expozici na téma Provo – malý, osobní (a tudíž nutně neúplný) archiv představující grafickou dokumentaci spojenou s hnutím Provo. Experimental Jetset chtělo touto improvizovanou expozicí interpretovat (subjektivním pohledem) historii hnutí a jeho následných inkarnací, se zvláštním zřetelem na roli Roba Stolka v tomto hnutí a se zaměřením na pojetí tiskaře jako „autora“ nebo aktivisty jako archiváře (a naopak).
Když bylo naše studio vyzváno, abychom se stali hostujícími kurátory jedné z výstav 25. mezinárodního bienále grafického designu Brno, s radostí jsme přijali a po úvaze jsme se rozhodli nabídnout novou verzi původní expozice pro W139 – přizpůsobit výstavu tak, aby odpovídala širšímu mezinárodnímu kontextu a obohatit ji o originály materiálů a překlady.
Dvě nebo tři věci, co vím o Provo se zaměřuje na osobnost Roba Stolka (1946-2001), jednoho z hlavních zakladatelů hnutí Provo. Stolk pocházel ze socialistického dělnického prostředí a aktivistou byl od raného mládí. Jeho angažmá v hnutí Provo ho přimělo stát se tiskařem: Jelikož běžné tiskárny odmítaly přijímat zakázky na podvratné a někdy i ilegální materiály Provo, neměl jinou volbu, než si tyto publikace tisknout sám. V této souvislosti Stolk často citoval amerického novináře A. J. Lieblinga: „Svobodu tisku má ten, kdo vlastní tiskárnu.“
I po likvidaci Provo zůstal Rob Stolk významným představitelem různých post-Provo hnutí, zejména vznikající komunity squatterů a Aktiegroepen Nieuwmarkt (1967-1976). V roce 1969 se podílel na okupaci Het Maagdenhuis a provozoval v zabrané budově tiskárnu. V sedmdesátých letech vydával historický časopis „De Tand des Tijds“ (Zub času). V osmdesátých a devadesátých letech se stal jedním z nejaktivnějších tiskařů amsterdamské kulturní scény a zůstal jím až do své předčasné smrti v roce 2001.
Expozice bude obohacena o výsledky výzkumu, zaměřeného na činnost související s Provo v Československu v šedesátých letech minulého století, jemuž se věnuje nezávislá kurátorka Femke Dekker.