V roce 1968 byla v Buenos Aires založena progresivní instituce CAyC, kterou založil umělec, teoretik a podnikatel Jorge Glusberg. Naprostou „geopolitickou“ novinkou v činnosti CAyC bylo cílené vytváření komunikační sítě nejen se subjekty na Západě, ale také v zemích východního bloku – konkrétně v Československu, Maďarsku a Polsku, a rovněž v Jugoslávii, která byla mimo oba bloky. Glusberg měl ambiciózní plán vytvořit uměleckou síť, která by spojovala východní Evropu a globální Jih jako protiváhu k dominujícímu narativu západního umění. K umělecké produkci přistupoval jako k systému znaků (sistemos de signos), které mohou reagovat na různé kódy: politické, ekologické, kybernetické a konceptuální. V československém prostředí navázal Glusberg kontakt s profesorem Pavlem Štěpánkem, tehdy čerstvě dokončeným odborným asistentem pražské Národní galerie, který se už tehdy profiloval jako odborník na hispánské umění. Dalším kontaktem pro Glusberga byl Jiří Valoch, jehož práce na poli vizuální poezie byly již tehdy prezentovány na mezinárodních přehlídkách experimentální poezie po celém světě, včetně Argentiny (Expo Internacional de Novísima Poesía 69). V roce 1971 se řada československých umělců zapojila do výstavy Arte de Sistemas, na níž byli zahrnuti nejen místní argentinscí neoavantgardní umělci, ale také spřízněná mezinárodní umělecká komunita.
Výstava představí soubor grafických listů argentinských autorů z okruhu CAyC, který byl na počátku 70. let vystaven profesorem Štěpánkem v Lounech. Počítá také s „náznakovou“ rekonstrukcí československé účasti na výstavě Arte de Sistemas, vycházející z unikátní kolekce materiálů a uměleckých děl spojených s CAyC.
Komunikace mezi CAyC a konkrétními lokálními uměleckými scénami patří k nejatraktivnějším tématům současného výzkumu mezinárodních vztahů v poválečném světovém umění. To dokládají například výzkumné a výstavní projekty z nedávné doby, jako například výstava The CAyC Group. Buenos Aires – Lausanne, realizovaná v MCBA v roce 2023, nebo Art Systems in Latin America. A Traveling Exhibition from Buenos Aires (1974-75), kterou v roce 2024 uspořádala antverpská M HKA.
Projekt „Hidden Visegrad Heritage: Artists‘ Studios On-Line“ reg. č. 22230094 je spolufinancován vládami České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska prostřednictvím visegrádských grantů z Mezinárodního visegrádského fondu. Posláním fondu je prosazovat myšlenky pro udržitelnou regionální spolupráci ve střední Evropě.
In 1968, the progressive institution CAyC was founded in Buenos Aires by artist, theorist, and entrepreneur Jorge Glusberg. A completely „geopolitical“ innovation in CAyC’s activities was the targeted creation of a communication network not only with entities in the West but also in the countries of the Eastern Bloc – specifically Czechoslovakia, Hungary, and Poland, as well as in Yugoslavia, which was outside both blocs. Glusberg had an ambitious plan to create an art network that would connect Eastern Europe and the Global South as a counterpoint to the dominant narrative of Western art. He approached artistic production as a system of signs (sistemas de signos) that could respond to various codes: political, ecological, cybernetic, and conceptual. In the Czechoslovak context, Glusberg established contact with Professor Pavel Štěpánek, then a newly completed assistant at the Prague National Gallery, who was already establishing himself as an expert in Hispanic art. Another contact for Glusberg was Jiří Valoch, whose work in visual poetry had already been presented at international experimental poetry exhibitions around the world, including Argentina (Expo Internacional de Novísima Poesía 69). In 1971, several Czechoslovak artists participated in the Arte de Sistemas exhibition, which included not only local Argentine neo-avant-garde artists but also the related international artistic community.
The exhibition will present a collection of graphic prints by Argentine authors from the CAyC circle, which was exhibited in the early 1970s by Professor Štěpánek in Louny. It will also feature a „suggestive“ reconstruction of Czechoslovak participation in the Arte de Sistemas exhibition, based on a unique collection of materials and artworks related to CAyC.
Communication between CAyC and specific local art scenes is one of the most attractive topics in contemporary research on international relations in postwar global art. This is evidenced by recent research and exhibition projects, such as the 2023 exhibition The CAyC Group. Buenos Aires – Lausanne, held at MCBA, or Art Systems in Latin America. A Traveling Exhibition from Buenos Aires (1974-75), organized by M HKA in Antwerp in 2024.
The project Hidden Visegrad Heritage: Artists‘ Studios On-Line, reg. no. 22230094, is co-financed by the governments of the Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia through Visegrad grants from the International Visegrad Fund. The fund’s mission is to promote ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.