Expozice je uzavřena.
V rámci projektu Revitalizace Místodržitelského paláce – vybudování návštěvnického zázemí a vytvoření stálé expozice starého a užitého umění, realizovaného z IROP a spolufinancovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, došlo v únoru 2023 k expozice. V následujících letech dojde k rekonstrukci a úpravě části objektu (oprava fasády nádvoří, vybudování nového vchodu pro návštěvníky) a vytvoření druhé části stálé expozice starého umění.
První část nové expozice v Místodržitelském paláci přibližuje na časovém půdorysu „dlouhého“ 19. století (1789-1914) umělecké vazby mezi moravskou a rakouskou metropolí. Cílem Moravské galerie bylo upravit expozici tak, aby vytvářela ucelenější obraz o fungování umění v jednotlivých epochách. Expozice proto rovnocenně kombinuje volné umění s uměleckým řemeslem – vedle obrazů, soch a prací na papíře se zde prezentují i ukázky dobového nábytku, porcelánu a keramiky, skla, textilu a módy, šperků nebo litin.
Výstavu otevírá zrcadlové bludiště od současných designérů Jana Plecháče & Henryho Wielguse, v němž se zrcadlí ta nejlepší díla z období gotiky a baroka z galerijních sbírek. Ta divákovi pomohou zasadit umění 19. století do historických souvislostí a zároveň fungují jako ochutnávka dalších fází expozice starého umění, jež galerie plánuje otevřít v nadcházejících letech.
Jádro expozice Brno předměstí Vídně je rozděleno do čtyř tematických okruhů: od biedermeieru se přes vlnu historismu a folklorismu dostáváme až k secesnímu hnutí. Setkáte se tu s velkoformátovým obrazem Jízda králů od Joži Uprky, paravánem namalovaným Alfonsem Muchou, sochou Ladislava Šalouna Čert a Káča, židlí Adolfa Loose či nábytkem Josefa Hoffmanna. Ve speciálně koncipovaném grafickém kabinetu jsou k vidění zásadní kresby od vídeňských umělců Egona Schieleho a Gustava Klimta.
V květnu 2021 byla expozice rozšířena o další místnost věnovanou obrazu Hlava Medusy od Petera Paula Rubense a soudobému vlámskému umění.
Součástí je také interaktivní hra s názvem Dobrodružství sběratele umění dle výtvarného zpracování Alexeje Klyuykova a námětu Silvie Šeborové. Technické řešení zajistila firma INITI.
Výstava byla realizována za finanční podpory Evropského fondu pro regionální rozvoj a ze státního rozpočtu České republiky v rámci projektu Bilaterální sítě designu ATCZ143.
Nad expozicí převzali záštitu:
ministr kultury České republiky. PhDr. Lubomír Zaorálek
hejtmana Jihomoravského kraje JUDr. Bohumil Šimek
primátorka Statutárního města Brna JUDr. Markéta Vaňková
velvyslanec Rakouské republiky Alexander Grubmayr
Mediální partneři:
Česká televize, A2, Art Antiques, Artmap, Artalk, Kam v Brně, Luxury Brno, railreklam, Univerzitní kino Scala, Technické sítě Brno
Rozšířené popisky vystavených děl:
Amerling, Friedrich Von, Podobizna dívka
Biemann, Dominik, Číška na nožce
Blau-Lang, Tina, Vídeňský Prátr
Braunerová, Zdenka, likérový servis – láhev a dvě číšky
Cranach, Lucas, st., Pieta
Danhauser, Josef (dílna), dámský psací stůl
Führich, Josef, Jenovéfa utěšovaná andělem
Gentileschi, Artemisia, Zuzana a starci
Gurschner, Gustav, lampa s mušlí
Hansen, Frida, Divoká růže
Hoffmann, Josef, křeslo č. 728 (Fledermaus)
Jurkovič, Dušan Samuel (návrh), nábytek z internátu Vesna
Kalvoda, Alois, Zbloudilý – polyptych
Klimt, Gustav (návrh), plakát Ver Sacrum
Loos, Adolf, židle
Makart, Hans, Marie Adéla Waldstein-Wartenberg
Mistr Rajhradského oltáře, Nesení kříže (součást takzvaného Rajhradského oltáře)
Mucha, Alfons, Arkadický výjev
Schiele, Egon, Ležící ženský akt
Schwaiger, Hanuš, Krysař
Thonet, Gebrüder (návrh a výroba), židle č. 14
Uprka, Joža, Jízda králů
Waldmüller, Ferdinand Georg, Květná neděle
Wedgwood, Josiah, Čajový soubor s antikizujícími reliéfy
Revitalizace Místodržitelského paláce – vybudování návštěvnického zázemí 2. část
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Cílem projektu registrační číslo CZ.06.04.04/00/22_034/0000532 je revitalizace, zlepšení přístupnosti a zajištění ochrany muzejních sbírek, rozvoj muzejních institucí a sbírkových předmětů. Realizace projektu povede ke zvýšení spokojenosti a komfortu návštěvníků i výrazné zvýšení zájmu o památku.