Netradiční pohled na historii i současnost Masarykovy univerzity přináší od 17. května až do 30. září výstava připomínající 100 let existence druhé české univerzity. Návštěvníkům se představuje jako instituce, která, aniž bychom to mnohdy tušili, v mnoha směrech ovlivňuje naši společnost a současně svým rozvojem zrcadlí její historii.
Masarykova univerzita se při přípravě expozice spojila s Moravská galerie v Brně. Výsledkem této spolupráce je netradiční instalace, propojující umělecký styl výstav galerie s vědeckým a odborným přístupem univerzity. Nejde tak o podrobnou faktografickou výstavu, která by vše podrobně vysvětlovala, spíše originálním způsobem vtahuje do atmosféry školy.
Jednotící prvek prostupující celou expozici představuje knihovna, která bude v průběhu výstavy zaplňována názvy závěrečných prací absolventů. Návštěvník si díky výstavě projde historií univerzity, prohlédne si insignie rektora a děkanů, nahlédne do vztahu vysoké školy a umění, výuky a vědy a nakonec předstoupí před současné tváře univerzity v podobě proměňujících se písmen MUNI, které tvoří nové logo Masarykovy univerzity.
Dvojitá knižnica / Double Library
Jaro Varga
Dielo Dvojitá knižnica predstavuje interaktívnu knižnicu alebo presnejšie mapu knižnice, ktorá sa tvorí v čase trvania výstavy, a to postupným zapisovaním názvov bakalárskych, magisterských a dizertačných prác na prázdne chrbty kníh veľkorozmernej tapety. Prepis kníh je vedený dočasnými knihovníkmi a knihovníčkami (väčšinou ide o študentov a študentky MUNI), ktorí triedia knihy podľa dvoch navzájom sa prelínajúcich systémov. Prvý systém je časový a knihy sú radené podľa historických období od roku 1918 do súčasnosti. Druhý systém vychádza zo subjektívneho hodnotenia knihovníka alebo knihovníčky o emocionálnom vyznení knižného titulu a z jeho následného zaradenia do jednej zo štyroch kategórií – NEZÁUJEM, STRACH, NÁDEJ, ISTOTA. Kategórie sú odlíšené rôznymi farbami fíx (nezáujem-čierna, strach-červená, nádej-zelená, istota- modrá).
Knižnica, ktorá takto vzniká, je efemérnym svetom znakov, poetickou skratkou reality, neustále plynúcim obrazom v obraze. Je akousi nedokončenou skicou skutočnej knižnice. Odráža myšlienky, túžby a úzkosti jej respondetov. Prostredníctvom názvov kníh vedie dialóg medzi autormi a knihovníkmi, výsledkom ktorého je farebný emocionálny graf – subjektívny rozsudok tu a teraz nad komplexným zoznamom vedomostí.