Boris Ondreička: Propast

1/12/2015 – 28/2/2016
Pražákův palác (Atrium)
Kurátor: Jana Písaříková
Archiv výstav

V rámci instalace Propast (Brněnská verze), 2013-2015 si BORIS ONDREIČKA počíná jako nonkonformní encyklopedista. Pomocí vyhledávání v online archivech a na Googlu shromažďuje historický materiál věnovaný vývoji materiální kultury. K jednotlivým množinám pomyslných významů, které z archivu generuje, přiřazuje kategorie prostřednictvím svého autorského textu. Snaha o kategorizaci a typologii se ovšem záměrně tříští. Text a obraz vstupují do myriády vzájemných vztahů, překrývají se, doplňují a vyrušují. Záměrem autora je – na základě propojení nástrojů objektivní analýzy s vlastní poetikou – vytvořit psychedelický tlak v mysli diváka, navodit mu druh pomyslné závratě. Je to pro něj cesta, jak zahlédnout pravdu, která se na malý okamžik mihne kdesi v mezeře mezi viděným a čteným.

Výstava se koná v rámci projektu Výměna rolí. Atrium 2005-2015, který reverzně prověřuje postoj Moravské galerie v Brně k prezentaci současného umění minulých deseti let. Název Výměna rolí odkazuje k fenoménu, který je pro sledované období příznačný, kdy se umělci stávají dramaturgy, kurátory, architekty výstav. Projektem spuštěná revize začíná výběrem vystavujících autorů, doporučených dramaturgy, v tomto případě umělci vystavujícími v Atriu v letech 2005-2015. Jimi vygenerovaná sestava určila sled pěti připravovaných výstav (Boris Ondreička, Adéla Svobodová, Martin Horák, Patricie Fexová, Jana Kalinová) včetně přidané výstavní poznámky o grafice Atria Radima Peška.

Autorkou koncepce je Yvona Ferencová, kurátorka Atria v letech 2005-2015.

MOHLO BY SE VÁM TAKÉ LÍBIT

Lexová&Smetana: Out of the Blue

● 1/3/2024—26/1/2025
Uměleckoprůmyslové muzeum
Design, Výstavy
Designérská tvorba držitelů titulu Grand designér 2022 cen Czech Grand Design Terezie Lexové (1995) a Štěpána Smetany (1990), se vyznačuje výjimečnou kvalitou – je…

Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury

Tisková zpráva
Tisková zpráva ke stažení. Fotografie určené ke stažení jsou k dispozici pouze pro novináře/novinářky a jejich použití je povoleno jen v souvislosti s Moravskou…

„Prvních třicet“ (1873–1903) aneb od Světové výstavy po Prostřený stůl

Uměleckoprůmyslové muzeum
Stálé expozice, Výstavy
Mezi prvním a druhým patrem brněnského Uměleckoprůmyslového muzea se nachází tzv. Votivní sál. Prostoru dominuje vitráž od brněnského malíře Emila Pirchana s alegorickým vyobrazením…