Automat na výstavu

24/11/2017 – 25/3/2018
Uměleckoprůmyslové muzeum
Daniela Kramerová, Terezie Nekvindová
Archiv výstav

Československý pavilon na Expo 67 v Montrealu

Automat na výstavu připomene druhou z trojice poválečných prezentací Československa na světových výstavách. Expo 67 v Montrealu se odehrálo před půl stoletím, a navíc se z něho dochovalo málo hmotných exponátů, proto výstavní koncepce kombinuje vizuální a uměleckohistorickou část. Úvodní „black box“ nechá diváky zažít estetický účinek analogové audiovize, která patřila v čs. pavilonu mezi nejprogresivnější exponáty a dodnes je ceněna i v mezinárodním měřítku. Prostřednictvím světelných stolů se tak představí fotografická dokumentace zachycující výstaviště, naši expozici, současný stav pavilonu na kanadském ostrově Newfoundland i záběry z první výstavy o Expo 67, která se uskutečnila v roce 1968 v rámci Mezinárodního bienále užité grafiky Brno věnovaném současné výstavní tvorbě. Druhá místnost ukáže uměleckou tvorbu, většinou skici či modely k výtvarným dílům a budově pavilonu; doplní je zvuková intervence architekta výstavy a umělce Pavla Sterce, která nabídne jednu z možných interpretací vystaveného.

Název projektu evokuje výraznou atrakci pavilonu, interaktivní biograf Kinoautomat s Miroslavem Horníčkem, ale především slouží jako metafora pro situaci, v níž naše montrealská účast vznikala. Po Expo 58 v Bruselu se československé výstavnictví etablovalo jako speciální obor architektury a užitého umění, někteří autoři o něm dokonce uvažovali jako o novém uměleckém médiu. Expo 67 se ve své době stalo v Československu jakýmsi etalonem pro kvalitní provedení výstavnických expozic, bylo však i symbolem rutinérského přístupu vedoucího k rozmělnění.

Stejnojmennou odbornou publikaci, která je první monografií čs. pavilonu na Expo 67, vydává GAVU Cheb a Akademie výtvarných umění v Praze. Autoři příspěvků Terezie Nekvindová, Daniela Kramerová, Henrieta Moravčíková, Martin Strakoš, Martin Bernátek, Vladimíra Büngerová a Marta Sylvestrová se zaměřili na kritické zhodnocení československé účasti prostřednictvím problematiky výstavnictví, architektury, audiovizuálních exponátů nebo otázky česko-slovenských vztahů.

Výstavu připravujeme ve spolupráci s Galerií výtvarného umění v Chebu a Slovenským centerm designu.

MOHLO BY SE VÁM TAKÉ LÍBIT

Jiří Valoch se stal laureátem Le Prix d’honneur Bernard Heidsieck-Centre Pompidou

08/09/2023
Tisková zpráva
Tisková zpráva i fotografie ke stažení zde. Fotografie určené ke stažení jsou k dispozici pouze pro novináře/novinářky a jejich použití je povoleno jen v souvislosti s…

Letní Artcamp: Na pohodu I.

● 8–12/7/2024, 9−15 H
Muzeum Josefa Hoffmanna
Děti a rodiny, Letní Artcampy, Program
Tvorba architekta a designéra Josefa Hoffmanna je velmi rozmanitá. Charakterizuje ji jak geometrie a černobílá kombinace, tak barvy a ornamenty. Během letních artcampů se…

Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury

Tisková zpráva
Tisková zpráva ke stažení. Fotografie určené ke stažení jsou k dispozici pouze pro novináře/novinářky a jejich použití je povoleno jen v souvislosti s Moravskou…