Automat na výstavu

Československý pavilon na Expo 67 v Montrealu

Automat na výstavu připomene druhou z trojice poválečných prezentací Československa na světových výstavách. Expo 67 v Montrealu se odehrálo před půl stoletím, a navíc se z něho dochovalo málo hmotných exponátů, proto výstavní koncepce kombinuje vizuální a uměleckohistorickou část. Úvodní "black box" nechá diváky zažít estetický účinek analogové audiovize, která patřila v čs. pavilonu mezi nejprogresivnější exponáty a dodnes je ceněna i v mezinárodním měřítku. Prostřednictvím světelných stolů se tak představí fotografická dokumentace zachycující výstaviště, naši expozici, současný stav pavilonu na kanadském ostrově Newfoundland i záběry z první výstavy o Expo 67, která se uskutečnila v roce 1968 v rámci Mezinárodního bienále užité grafiky Brno věnovaném současné výstavní tvorbě. Druhá místnost ukáže uměleckou tvorbu, většinou skici či modely k výtvarným dílům a budově pavilonu; doplní je zvuková intervence architekta výstavy a umělce Pavla Sterce, která nabídne jednu z možných interpretací vystaveného.

Název projektu evokuje výraznou atrakci pavilonu, interaktivní biograf Kinoautomat s Miroslavem Horníčkem, ale především slouží jako metafora pro situaci, v níž naše montrealská účast vznikala. Po Expo 58 v Bruselu se československé výstavnictví etablovalo jako speciální obor architektury a užitého umění, někteří autoři o něm dokonce uvažovali jako o novém uměleckém médiu. Expo 67 se ve své době stalo v Československu jakýmsi etalonem pro kvalitní provedení výstavnických expozic, bylo však i symbolem rutinérského přístupu vedoucího k rozmělnění.

Stejnojmennou odbornou publikaci, která je první monografií čs. pavilonu na Expo 67, vydává GAVU Cheb a Akademie výtvarných umění v Praze. Autoři příspěvků Terezie Nekvindová, Daniela Kramerová, Henrieta Moravčíková, Martin Strakoš, Martin Bernátek, Vladimíra Büngerová a Marta Sylvestrová se zaměřili na kritické zhodnocení československé účasti prostřednictvím problematiky výstavnictví, architektury, audiovizuálních exponátů nebo otázky česko-slovenských vztahů.

Výstavu připravujeme ve spolupráci s Galerií výtvarného umění v Chebu a Slovenským centerm designu.

 

Informace

Výstava
24/11/2017 - 18/3/2018
Kurátor
Daniela Kramerová, Terezie Nekvindová
Grafická úprava
Jan Kloss, Matěj Činčera
Architekt
Pavel Sterec, Petr Kolář
Vstupné
150 / 75 / 250 Kč (základní / snížené / rodinné) do celé budovy
Budova
Uměleckoprůmyslové muzeum (Camera)
Otevírací doba
st - ne od 10 do 18 h, čt od 10 do 19 h
Datum vernisáže
23/11/2017 18:00

Mapa stránek