DAR (Husák trávu nekouřil)

Český hudební plakát od sedmdesátých let do současnosti aneb normalizace, McDonaldizace a pokusy o normalitu. Projekt zajímající se o vše, co narušuje strnulost minulých i dnešních společenských systémů a vzbuzuje neklid establishmentu.

V návaznosti na výstavu Zdenka Primuse Papež kouřil trávu - Rocková hudba a alternativní vizuální kultura 60. let (GHMP, Dům U zlatého prstenu, 3.6.-18.9. 2005) připravil Karel Haloun ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně výstavu hudebních plakátů, které vznikly v naší zemi v posledních čtyřiceti letech. Výstava chce vzbudit nejen zájem veřejnosti, ale především těch, kteří "byli u toho", výtvarníků, muzikantů, náhodných i skutečných sběratelů a posluchačů, kteří se aktivně zapojili do vybudování unikátní sbírky, která se stává součástí bohatého sbírkového fondu grafického designu Moravské galerie v Brně.

Výstavní kolekce, nazvaná DAR, zahrnuje plakáty šech možných žánrů hudby od koncertů, festivalů a jiných hudebních událostí po vlastní propagační plakáty jednotlivých kapel. Na pozadí zdánlivě ohraničeného prostoru, jakým je propagační design hudební discipliny, se projekt snaží podat mnohem obecnější, širší a objevnější svědectví o dobovém společenském klimatu. Jeho součást  netvoří pouze plakáty, které zaujmou na první pohled vysokou výtvarnou kvalitou. Zaměřuje svoji pozornost na tématické okruhy jako jsou samizdatové plakáty,  koncertní plakáty, plakáty hudebních klubů, plakáty festivalů, vydavatelské plakáty, plakáty "tancovačkových" kapel,  plakáty z okruhu DIY, plakáty na akce polosoukromého, semioficiálního a zcela regionálního charakteru jakož i nejrůznější kuriozity. Zajímá se o vše, co narušovalo a narušuje strnulost minulých i dnešních společenských systémů a vzbuzuje neklid establishmentu. Doplněna o sbírkový fond Moravské galerie v Brně výstava současně dokumentuje doklady oficiální hudební propagace popových hvězd, jazzových, art-rockových, symfonických, lidových, dechových orchestrů, estrádních hudebních show a zaznamenává účinkování hvězd showbyznysu v současné reklamě.

Výstavu doprovodí podrobný katalog připravený Karlem Halounem s Janem Čumlivským, ve spolupráci s Václavem Havlíčkem, který autor projektu hodnotí takto: "Ambice katalogu přesahují rámec obvyklého představení a katalogizace exponátů. Měl by být spíš jakousi hrou, což by ostatně pro tuto výstavu také nebyl špatný název. V duchu takové hry se nesluší prozradit víc."

Autoři zastoupení na výstavě
Vladimír Ambroz, Bratrstvo, Petr Bosák, Tomáš Brousil,  Pavel Büchler, David Cajthaml, Michal Cihlář, Jan Dungel, Jiří Eliška, Pavel Fuksa, Jakub Hošek, Karel Haloun, Adam Hoffmeister, Václav Houf, Jaroslav Hutka, Tomáš Chorý, Ivo Janík, Robert Jansa, Miroslav Jiránek, Ivana Jurná, Miroslav Kloss, Jef Kratochvil, Petr Krejzek, Klára Kvízová , Jan Kříbek, Luděk Kubík, Zuzana Lednická, Jan Malý, Boris Mysliveček, Aleš Najbrt, Robert V. Novák, Jan Pacák, Zdeněk Paták, Rudo Prekop, Jaroslav Prokop, Zorka Ságlová, Joska Skalník, Michal Škapa, František Štorm, Petr Váša, Dušan Ždímal, Vladimir 518 ad.

Více informací zde.

Mapa stránek