Přednášející

Andrew Blauvelt

Andrew Blauvelt je kurátor architektury a designu a vedoucí oddělení komunikace a práce s veřejností ve Walker Art Center, což je muzeum současného umění v Minneapolis. V letech 1998-2010 pracoval jako hlavní designér Walker Art Center, kde měl na starosti tamní ateliér designu, kulturní identitu centra a publikační činnost.

Jako kurátor architektury a designu Walker Art Center organizoval několik velkých, různě zaměřených putovních výstav, mimo jiné: Strangely Familiar: Design and Everyday Life (Podivně známé: Design a každodenní život; 2003), Some Assembly Required: Contemporary Prefabricated Houses (Třeba trochu poskládat: Současné prefabrikované domy; 2005), Worlds Away: New Suburban Landscapes (Rozdílné světy: Nové předměstské krajiny; 2007) a další. V roce 2011 ve spolupráci s Cooper-Hewittovým muzeem národního designu v New Yorku podílel na organizaci výstavy Graphic Design: Now in Production (Grafický design: Současnost v designu).

Jeho vlastní práce se objevily mimo jiné v časopisech Print, Eye, Metropolis, I.D., Surface, Creative Review a IDEA a také například v knižní publikaci Area (nakladatelství Phaidon). Články o designu a kultuře uveřejňuje mimo jiné v časopisech Design Observer.com, Visible Language (USA), Emigré (USA), Eye (Velká Británie), IDEA (Japonsko), Items (Nizozemsko) s Perspecta (USA).

Blauvelt působí ve správní radě americké profesní asociace designérů AIGA a je členem Alliance Graphique Internationale (AGI).


Karel Haloun

Studoval na Střední odborné škole výtvarné (1967-1971) a Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kde od roku 2005 působí jako pedagog. V roce 2008 se stal vedoucím ateliéru Tvorba písma a typografie. V roce 2010 byl jmenován docentem.
Věnuje se převážně grafickému designu, ilustraci a volné tvorbě. Od roku 1996 pracuje v autorské dvojici s Luďkem Kubíkem. V létech 2004-2008 externí přidružený člen studia Side2, od roku 2008 člen grafického sdružení 3. dílna. Eseje a reflexe o výtvarném umění publikuje v Revolver Revue a revue Svět a divadlo. V roce 2009 vyšla v edici Revolver Revue kniha elektronických rozhovorů Otrava krve, kterou napsal společně se spisovatelem Lubomírem Martínkem. Člen Typo Design Clubu. V průběhu let získal za svoji práci různá ocenění, z poslední doby např. Czech Grand Design 2006 (společně s Tomášem Machkem a Luďkem Kubíkem), Grafika roku 2010 za portrét hudebníka Mejly Hlavsy a opakovaně byl oceněn v soutěži o nejkrásnější knihu roku, naposledy v roce 2011 za publikaci Háro (společně s Janem Čumlivskim). V roce 2006 byl se skupinou Jasná páka / Hudba Praha, jejímž je nehrajícím členem, uveden do Beatové síně slávy. Jeden ze zakládajících členů tajného hudebního sdružení Pornografičanka. Vystavoval doma i v zahraničí, kurátorsky připravil např. výstavu hudebních plakátů Husák trávu nekouřil pro Meet Factory (2009) nebo Ivan Prokop / Photopass (2011) pro Leica Gallery Prague (společně s Luďkem Kubíkem).


Christoph Keller


Christoph Keller je zakladatel a bývalý majitel a ředitel neziskového vydavatelství "Revolver - archiv aktuálního umění" se sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem, které se zaměřuje především na umělecké publikace, výstavní katalogy, audio projekty a umělecké texty. Vydavatelství Revolver je po celém světě známé svým důrazem na uměleckou tvorbu současných mladých tvůrců a spolupracuje s podobně progresivními uměleckými institucemi ze zahraničí. Christoph Keller redaktorsky připravil přibližně dvě stě knih o současném umění a producentsky či designově se podílel zhruba na čtyřech stech publikacích. Současně vydal v různých domácích i zahraničních médiích několik textů na téma nezávislé publikační činnosti v kontextu současného umění.

Christoph Keller organizoval a byl kurátorem řady výstav. Od roku 2001 je organizátorem a kurátorem putovního archívu "Kiosk - Modes of Multiplication" (Kiosk - Způsoby multiplikace) zaměřeného na nezávislou vydavatelskou činnost a design. "Kiosk" byl představen ve dvaceti sedmi různých institucích, mimo jiné v rámci 4. evropského bienále současného umění Manifesta 4; 25. bienále grafického umění v Lublani (2003); Istanbulského bienále v roce 2005; v Centru současného umění Witte de With v Rotterdamu; v Institutu současného umění Kunst Werke v Berlíně; v Institutu současného umění v Londýně; v Artists' Space v New Yorku; v Muzeu moderního umění MUDAM v Lucembursku a v Midway Contemporary v Minneapolisu. V roce 2009 se celý archiv stal součástí stálé sbírky berlínské Kunstbibliothek.

Christoph Keller pravidelně učí a přednáší, účastnil se diskuzí a workshopů v rámci výměnného programu IASPIS v Stockholmu; na Rietveld Academie v Amsterdamu; v sídle Sdružení výtvarných umělců Rakouska Secession ve Vídni; v Institutu Emily Carrové ve Vancouveru; v Zürcher Hochschule ve Winterthuru; v Centru umění a mediálních technologií v Karlsruhe; v Neuer Aachener Kunstverein v Cáchách; v Tate Modern v Londýně; v Platform Garantie v Istanbulu a na mnoha dalších místech.

Od roku 2007 je Christoph Keller kurátorem a redaktorem edice uměleckých publikací "Christoph Keller Editions" nakladatelství JRP/Ringier v Curychu.

Žije a pracuje jako redaktor, designér a kurátor v bývalém mlýně a palírně Stählemühle, v obci Münchhöf u Bodamského jezera v Německu, kde se věnuje výrobě prvotřídních ovocných pálenek (www.staehlemuehle.de).


Na Kim

Grafická designérka Na Kim připravuje pro kulturní instituce řadu různých projektů. Studovala produktový design v korejském institutu vědy a technologie KAIST a grafický design na univerzitě Hong-ik v Koreji. V letech 2006-2008 se účastnila magisterského rezidenčního studijního programu ve Werkplaats Typografie v nizozemském Arnhemu.

Příležitostně se zabývá vlastními projekty, jako například "umool umool" nebo "Blow-up" (Zvětšenina) a organizovala výstavy "WT at Neon" (WT v Neonu) v Lyonu (Francie; 2007) a "Starting from Zero" (Začínáme od nuly) v Soulu (KR; 2008). Od roku 2009 pracuje jako redaktorka a umělecká ředitelka časopisu GRAPHIC vydávaného v Jižní Koreji.

Na Kim se podílela na řadě výstav, mimo jiné na Milánském trienále designu (Itálie), na Design Beijing Typo '09 (Čína), na Přehlídce grafického designu v Bredě (Nizozemsko), na výstavě současného holandského grafického designu Different Ground v Petrohradě (Rusko) a Template 2.0 (Irsko). Přednášela a vedla workshopy v Gerrit Rietveld Academie (Nizozemsko), na univerzitě umění a designu ÉCAL v Lausanne (Švýcarsko) a na univerzitě Hong-ik (Jižní Korea). Její práce se objevují v publikacích nakladatelství Wallpaper* (Velká Británie), Grafik (Velká Británie), Gestalten Verlag (Německo), AXIS (Japonsko) a řady dalších. V roce 2008 byla Na Kim oceněna cenou pro mladé korejské designéry.

Na Kim žije a pracuje v Amsterdamu.


Kasia Korczak

Pro Kasiu Korczak je design především nástroj pro výrobu a distribuci obsahu, zejména v rámci vydavatelské činnosti. Pracuje hlavně s tištěným materiálem a specializuje se na umělecké publikace. Získala bakalářský titul v oboru krásných umění na Londýnské metropolitní univerzitě a účastnila se magisterského rezidenčního studijního programu ve Werkplaats Typografie v Arnhemu.

V roce 2008 Kasia Korczak získala v rámci Mezinárodního bienále grafického designu Brno Grand Prix - Cenu ministra kultury ČR a v letech 2008, 2009 a 2010 obdržela cenu Cenu Fernanda Baudina.

V roce 2005 Kasia Korczak založila uměleckou skupinu Slavs and Tatars (www.slavsandtatars.com), jejíž práce jsou k vidění na mnoha výstavách. Skupina Slavs and Tatars používá různá média, kombinuje odlišné obory a oblasti (vysoké i nízké) kultury, přičemž spojovacím tématem jsou politické i osobní příběhy z Eurasie. Některé práce skupiny Slavs and Tatars zakoupilo Muzeum moderního umění v New Yorku.

Kasia Korczak žije a pracuje v Polsku.


Zak Kyes

Šýcarsko-americký grafický designér Zak Kyes v současné době pracuje v Londýně. V roce 2005 založil ateliér designu Zak Group a v roce 2012 se k němu jako partner připojil Grégory Ambos. Od září 2006 je uměleckým ředitelem londýnské školy Architectural Association. V roce 2008 se podílel na založení nakladatelství Bedford Press spadajícího pod AA Publications.

V roce 2011 Kyes získal cenu Inform Award za konceptuální design a ateliér Zak Group byl v roce 2010 dvakrát vyznamenán Cenou za nejkrásnější švýcarskou knihu. Ateliér se představil na výstavách Graphic Design Worlds (Světy grafického designu; Milánské trienále designu, 2011), Wide White Space (Široký bílý prostor; CCA Wattis, San Francisco, 2011), Graphic Design for and Against Cities (Grafický design pro města a proti nim; Corner College, Curych, 2009), a v rámci 22. mezinárodního bienále grafického designu Brno (2009).

Kromě studiových projektů se Kyes věnuje publikování, kurátorské činnosti a místně specifickým projektům, při nichž spolupracuje s různými kulturními institucemi. Jako kurátor organizoval putovní výstavu Forms of Inquiry: The Architecture of Critical Graphic Design (Způsoby zkoumání: Architektura kritického grafického designu; Architectural Association, Casco, Lux, IASPIS, Archizoom, BolteLang, 2007-2009) a Joseph Grigely, The Information Economy (Joseph Grigely, informační ekonomika; NYABF, MoMA PS1, New York, 2010).

V současnosti učí londýnské škole Architectural Association School of Architecture a v rámci magisterského programu v ECAL (École Cantonale d'Art de Lausanne).


James Langdon

James Langdon je nezávislý grafický designér a jeden ze šesti zakládajících ředitelů výstavního prostoru Eastside Projects v Birminghamu ve Velké Británii. Langdon využívá umělecké vzdělání a svou designérskou prácí se snaží především zprostředkovávat umění a myšlenky.

Jako designér pracoval pro různé instituce včetně neziskového nakladatelství Book Works v Londýně; Sternberg Press v Berlíně; Galerii současného umění ve Vancouveru a Úřad pro současné umění v Oslu. Přednášel na Jan van Eyck Academie v Maastrichtu; uváděl předávání cen pro nejkrásnější švýcarské knihy v Curychu; učil na Letní škole typografie v Londýně; účastnil se Platform Garanti v Istanbulu a přehlídky Bold Italic v Sint-Lucas Visual Arts v Gentu.

V současnosti James Langdon žije a pracuje v Birminghamu ve Velké Británii.


Linked by Air

Ateliér Linked by Air začínal v roce 2005 jako partnerská spolupráce Tamary Maletic a Dana Michaelsona. Ateliér se zaměřuje na tvorbu veřejného prostoru a dalších síťových, fyzických i webových struktur. Díky vlastnímu programování a důrazu na spolupráci se mu daří pracovat s designem a technologiemi jako se vzájemně propojenými tvůrčími procesy. Ateliér má zkušenosti s řadou médií, včetně tisku, internetu a vnějších instalací.

V roce 2004 Dan a Tamara získali grant Charlese Nypelse na výzkum vložených systémů digitálních znaků, který prováděli na Akademii Jana Van Eycka v nizozemském Maastrichtu. Současně spolupracovali na několika projektech s Min Choi a Sulki Choi. Ke klientům jejich ateliéru patří profesní asociace designérů AIGA, časopis ArtAsiaPacific, korejský sochař Do Ho Suh, Massachusettský technologický institut, Muzeum moderního umění, Public Art Fund, Stroom Den Haag, Whitney Museum of American Art a univerzita Yale.


Karl Nawrot

Karl Nawrot (alias Walter Warton) je francouzský grafický designér a ilustrátor žijící v Amsterdamu. Studoval ilustraci ve francouzském Lyonu a v letech 2006-2008 se účastnil rezidenčního magisterského studijního programu ve Werkplaats Typografie v nizozemském Arnhemu.

Základem jeho grafické práce je kresba, která ovlivňuje jak jeho autorskou tvorbu, tak práce na objednávku, při nichž používá různé výrazové prostředky: typografii (ruční i digitální), stavbu modelu (budov a typografických modulů) a ilustrace (architektonické záznamy a abstraktní kresby).

Karl Nawrot v současnosti učí na Gerrit Rietveld Academie.


Rober V. Novák

Český grafický designér a typograf  Robert V. Novák začal pracovat jako litograf v tiskárně, reprodukční fotograf a technický redaktor, ale postupně se posunul ke grafickému designu. V současnosti žije a pracuje v Praze.

Jeho hlavním polem působnosti je grafická úprava monografií a výstavních katalogů, spolupracuje s divadly, galeriemi a dalšími kulturními institucemi. Charakteristický je pro něj důraz na řemeslné zpracování. Kromě grafického designu se věnuje také fotografii.


Jon Sueda

Jon Sueda pochází z Havaje a designu se věnoval na mnoha různých místech od Honolulu po Nizozemsko. V roce 2002 získal titul magistra umění na Kalifornském institutu umění, nějaký čas vedl kurz designu na Severokarolínské státní univerzitě a absolvoval stáž v nizozemském ateliéru Studio Dumbar. V roce 2004 se podílel na založení ateliéru designu Stripe, který se zaměřuje na tiskovou produkci pro umělecké a kulturní instituce. Současně je koeditorem časopisuTask Newslettera jedním z organizátorů akcí v rámci komunitního projektu AtRandom.

Sueda přednášel, vedl workshopy a působil jako hostující kritik na Severokarolínské státní univerzitě v Raleigh; Havajské univerzitě; v École des Beaux-Arts de Rennes ve Francii; na Rutgers University a University of Missouri v Saint Louis; na Otis College of Art and Design; Art Center College of Design; Jihokalifornském architektonickém institutu (SCI ARC) a v Kalifornském institutu umění (CalArts).

V roce 2007 se Sueda přestěhoval do oblasti San Francisca, kde pracuje jako odborný asistent v rámci programu grafického designu na California College of the Arts (CCA) a vedoucí oddělení designu na CCA Wattis Institute for Contemporary Arts. V nedávné době kurátorsky připravil výstavu The Way Beyond Art: Wide White Space v CCA Wattis Institute for Contemporary Arts.

Jon Sueda žije a pracuje v San Franciscu.


Sulki & Min

Sulki & Min je autorské spojení grafických designérů Sulki Choi a Min Choi ze Soulu. Sulki Choi studovala komunikační design na Chungang University v Koreji a Min Choi na Soulské národní univerzitě tamtéž. Oba získali magisterský titul v oboru grafického designu na Yale University v USA. V letech 2003-2005 se zabývali výzkumem designu na Jan van Eyck Academie v nizozemském Maastrichtu.

Sulki & Min pracují zejména v oblasti kultury, spolupracují s institucemi jako Arko Art Center, Insa Art Space, Gyeonggi Museum of Modern Art, Festival Bo:m a Hyunsil Culture Studies, především na vytvareni vizualnich identit, propagačních materiálech a publikacích.

V roce 2006 měli svou první samostatnou výstavu v Gallery Factory v Soulu, za niž získali Výroční uměleckou cenu udělovanou Korejskou radou pro umění. Druhá výstava se konala v roce 2008 v Kimjinhye Gallery v Soulu. Účastnili se řady skupinových výstav v Koreji i v zahraničí, mimo jiné ve Frankfurter Kunstverein (2005), v Moravské galerii v Brně (2006), v rámci Bienále grafického designu Ninbgo v Číně (2006, 2008, 2010), Anyang Public Art Project (2007), Arko Art Center (2009), Platform Seoul (2009), Přehlídky grafického designu v nizozemské Bredě (2010), v Muzeu moderního umění Gyeonggi (2010) a CCA Wattis Institute for Contemporary Arts (2011).

V roce 2011 získali místo v mobilní laboratoři BMW Guggenheim Lab, která je společným projektem Guggenheimovy nadace a BMW, a pro kterou vytvořili interaktivní systém identity založený na on-line participaci.

Sulki Choi i Min Choi učí grafický design a typografii; Sulki na Kaywon School of Art & Design, Min na Soulské univerzitě.


Kateřina Šedá

Kateřina Šedá (1977) žije a pracuje v Brně-Líšni. Absolvovala Střední školu uměleckých řemesel v Brně, pak v letech 1999-2005 Akademii výtvarných umění v Praze (profesor Vladimír Kokolia). V roce 2005 získala Cenu Jindřich Chalupeckého. Vystavovala například v Kunstmuzeum Luzern (2012), v Tate Modern v Londýně (2011), Mori Muzeu v Tokiu (2010), New Museum v New York (2009), Manifestě 7 v Bolzanu (2008), 5. Berlínském Bienále (2008), v Rennaisance Society v Chicagu (2008) nebo na Documentě 12 v Kasselu (2007). Ve svých akcích, které často realizuje v okolí svého bydliště (na venkově nebo na periferii města), se snaží o vzájemné sblížení místních obyvatel. Pomocí jejich vlastní (vyprovokované) aktivity a díky novému využití všedních prostředků se pokouší probudit trvalou změnu v jejich chování.ˇ


Jan van Toorn

Jan van Toorn studoval grafický design na Gerrit Rietveld Academie (1948-1949) a na Institutu umění a řemesel (pozdější Gerrit Rietveld Academie) v Amsterdamu (1950-1953). Od roku 1957 pracoval jako nezávislý designér v oblasti vizuální komunikace.

Svými radikálními názory a tvorbou silně ovlivnil další generaci nizozemských designérů. Emocionální náboj jeho prací vyplývá ze zájmu o vizuální význam a sociální roli designu, který nevnímá jako čistě praktickou činnost. Řadu let učil grafický design a vizuální komunikaci na různých vysokých školách v Nizozemsku i v zahraničí, mimo jiné na Gerrit Rietveld Academy v Amsterdamu (1968-1985) a na katedře architektury Technické univerzity v Eindhovenu (1982-1983). Byl vedoucím katedry multimédií Státní akademie výtvarného umění v Amsterdamu (1987-1989).

V letech 1991-1998 stál v čele Jan van Eyck Academie v Maastrichtu, z které udělal mezinárodní centrum postgraduálního studia umění, designu a teorie. V letech 1989-2008 byl odborným asistentem magisterského programu grafického designu na Rhode Island School of Design v Providence (USA). Od roku 1972 je členem Alliance graphique internationale.

Jan van Toorn žije a pracuje v Amsterdamu.

Mapa stránek